مواد غذايي مفيد براي سيستم دفاعي بدن

نقشه سایت
شما اینجا هستید:


حق با مادربزرگتان بود که مي گفت هر کس در روز يک سيب بخورد ديگر نيازي به دکتر پيدا نمي کند. يکسري مواد غذايي خاص از جمله سيب، مواد مغذي مقوي، مواد معدني و ترکيبات ارگانيک، مي توانند تغييراتي اساسي در سيستم دفاعي بدن شما ايجاد کنند و آن را دربرابر بيماري هاي مختلف مقاوم نگه دارند. تا مي توانيد از اين دسته مواد غذايي استفاده کنيد تا فصل سرما خوردگي که از راه رسيد ديگر نيازي به مراجعه به دکتر نداشته باشيد. مواد غذايي که در اين مقاله به آنها اشاره مي کنيم، باعث تقويت سيستم دفاعي بدن شما شده، سلامت شما را ارتقاء داده و بدنتان را دربرابر بيماري هاي مختلف مقاوم خواهد کرد.

سير
بيخود نبوده که سربازهاي رومي عادت داشتند قبل از هر جنگ مقدار زيادي سير بخورند. آنها عقيده داشتند که اين ماده ي غذايي جرات، شجاعت و قدرت آنها را افزايش مي داده است. درست است که خوردن سير خام نيروي فرابشر به شما نميدهد، اما به سيستم دفاعي بدنتان در مقابل بيماري هاي ويروسي، باکتريايي و حتي قارچي کمک ميکند. سير حاوي آليسين، آژوئين، و تيوسولفينات است.سه ترکيب مقوي که به بدن براي جلوگيري و مقابله با بيماري ها کمک مي کند. اين ترکيبات آنقدر مقوی هستند که مصرف آب سیر خام به اندازه ی نئوسفورین برای ضدعفونی کردن زخم های کوچک موثر است. اگر از آن بر روی پوست استفاده شود، حتی از کرم های موضعی مثل تیناکتین و سایر مواد ضدقارچ برای درمان پای ورزشکارن، هم مفیدتر است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که در زمان شروع سرماخوردگی، میزان زیادی سیر مصرف کنند، زودتر بهبودی خواهند یافت.

طریقه ی مصرف: می توانید مقداری سیر تازه به سُس پاستا یا بریانی خود اضافه کنید. سعی کنید هر هفته چند حبه سیر خام بخورید، اما افراط نکنید. به خاطر داشته باشید که سیر هرچه بیشتر خُرد شود، مقوی تر خواهد بود.
چون حین خرد کردن حبه های سیر، آلیسین تولید می شود، از اینرو استفاده از یک سیر خرد کن، بهترین راه برای مقوی تر کردن آن است. همچنین آلیسین، آژوئین، و تیوسولفینات ترکیباتی ناپایدار هستند و با مرور زمان از بین می روند، از اینرو تا جایی که می توانید سیر را تازه به تازه مصرف کنید.

هویج
افرادی که در برنامه ی غذایی روزانه شان هویج را فراموش نمی کنند به ندرت دچار سرماخوردگی می شوند. هویج حاوی میزان زیادی بتا کاروتین است که به سیستم دفاعی بدن برای تولید سلول های کشنده ی بیماری ها، کمک می کنند. این سلول های بسیار مفید بوده و به بدن برای مقابله و کشتن میکروب ها کمک می کند. هویج همچنین حاوی فالکارینول است، که ماده ی ضد سرطان بسیار خوبی به شمار می رود. دانشمندان اخیراً کشف کرده اند که موش هایی که با هویج خام تغذیه شده اند، یک سوم کمتر از سایر آنها به سرطان مبتلا گشته اند. پس دفعه ی بعدی که به خرید می روید، حواستان باشد که چند کیلویی هویج هم به زنبیلتان بیفزایید.

طریقه ی مصرف: برای استفاده ی کامل از مزایا و فواید هویج، تا می توانید آن را به صورت خام و تازه مصرف کنید. البته هویج پخته نیز فوایدی برای سلامتی شما دارد، اما گرما ممکن است بعضی از بتاکاروتین ها و فالکارینول های موجود در آن را از بین ببرد. مصرف تقریباً نیم فنجان هویج در روز و بیشتر سلامتی شما را افزایش خواهد داد.

ماست
خوردن باکتریای زنده ممکن است بهترین راه سالم ماندن نباشد، اما برعکس، بدن شما برای خوب عمل کردن، نیاز به باکتری های بخصوصی دارد. لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس نمونه ای از ن باکتری های مفید لازم برای بدن است، چون باعث تولید اسید لاکتیک در روده می شود که به هضم غذا کمک میکند. بدون اسیدوفیلوس و چند باکتری دیگر، بدن قادر به جذب برخی مواد مغذی نخواهد بود و سیستم دفاعی بدن نیز از کار خوهد افتاد. به علاوه، اسیدوفیلوس با باکتری های بیماری زایی مثل سالمونلا و شیگلا که منجر به اسهال خونی می شود، مقابله می کند. یکی دیگر از باکتری های مفید، بیفیدوباکتریوم لاکتیس است که برای تقویت واکنش سیستم دفاعی در سنین بالا بسیار مفید است. محققان دریافته اند که افرادی که میزان بیشتری باکتری استفاده می کنند، سلول های T دفاعی و سلول های کشنده ی بیشتری در جریان خون خود خواهند داشت.

طریقه ی مصرف: ماست که حاوی میزان زیادی باکتری زنده است، منبع بسیار خوبی از اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس می باشد. سعی کنید هر روز مقداری ماسب�ترجیحاً کم چرب�بخورید. یک فنجان در روز به نظر کافی می رسد. هنگام خرید ماست به برچسب آن دقت کنید و اطمینان یابید که حتماً حاوی باکتری های زنده به ویژه اسیدوفیلوس باشد.

صدف خوراکی
صدف خوراکی فقط برای شور و میل جنسی مفید نیستند. حلزون ژلاتینی حاوی میزان زیادی فلز روی است که یکی از بهترین مواد برای تقویت سیستم دفاعی بدن به شمار می رود. این ماده کمک می کند تا سلول های سفید و سایر پادتن ها سریعتر تولید شوند و باعث تقویت آنها نیز می شوند تا بهتر دربرابر بیماری ها مقابله کنند. فلز روی برای عملکرد سلول های بسیار حیاتی است و باعث تقویت 100 نوع مختلف آنزیم میشود که واکنش های شیمیایی بدن را توسعه می دهند. فلز روی چه با سمی کردن عاملان عفون و چه با تقویت واکنش های دفاعی بدن در محل عفونت، از رشد ویروس ها و باکتری ها جلوگیری به عمل می آورد. فلز روی باعث تقویت عملکرد سیستم دفاعی بدن می شود. کمبود این فلز در بدن ممکن است منجر به از کار افتادن جدی سیستم دفاعی بدن شود، پس اگر میخواهید سیستم دفاعی بدنتان همیشه خوب کار کند، کمی صدف خوراکی نیز به برنامه ی غذاییتان اضافه کنید.
طریقه ی مصرف:یک پرس صدف خوراکی (که شامل 6 صدف متوسط می شود) حاوی 76 میلی گرم فلز روی است. پزشکان برآورد می کنند که یک انسان متوسط، بین 15 تا 25 گرم فلز روی در روز نیاز دارد تا سالم بماند. اما اگر احساس می کنید که در شُرُف سرماخوردگی هستید، می توانی استفاده از این ماده ی غذایی را بیشتر کنید. اما دقت داشته باشید: استفاده ی بیش از حد صدف خوراکی باعث مسمومیت می شود. زیادی این ماده مانع جذب مس و آهن به بدن می شود، که منجر به کم خونی است.اگر این ماده ی غذایی به مذاقتان خوش نمی آید می توانید به جای آن از خرچنگ، گوشت گاو، بوقلمون و حبوبات استفاده کنید. همه ی اینها حاوی فلز روی هستند.

غذا به جای دارو
برای سالم ماندن، مصرف دارو و آنتی بیوتیک را کنار بگذارید. بدن شما طوری ساخته شده است که قادر به جذب مواد دارویی موجود در مواد غذایی می باشد. اگر میخواهید سیستم دفاعی بدنتان همیشه مثل ساعت کار کند، باید میزان زیادی از سبزیجات و میوه جات در روز مصرف کنید و از غذاهای حاضری و فست فود اجتناب کنید. برای از بین بردن سموم موجود در بدن نیز می توانید ورزش کنید. اینکار باعث می شود تا همه ی مواد مغذی مفید برای سیستم دفاعی، به خوبی در بدن به کار افتند. داشتن یک برنامه ی غذایی سالم و مقوی بسیار به حفظ سلامتی شما کمک میکند. امید است این مقاله توانسته باشد تا حدی شما را با چند نوع از این مواد غذایی مفید آشنا کند .

 

منبع : نورپرتال


آخرین زمان به روز رسانی:
11 اسفند 1389
تهیه غذای افراد کم خون: استیک دسته‌دار روش تهیه غذا با سبزیجات کبابی طرز پخت و تهیه غذای کبابی :شیشلیک شاندیز روش تهیه غذای کرمانشاهی : خورش خلال بادام طرز تهیه غذای دریایی : سمبوسه ماهی تهیه غذای فرانسوی رتی فیله انواع ماهی های خوراکی در طبخ غذای ما طرز تهیه و طبخ شنیسل میگو تهیه غذاهاي ارگانيک ده فرمان برای تهیه غذای کودک تهیه غذای سالمندان: سینه مرغ بخارپزباسبزیجات خواص باقلا درتهیه انواع غذا تهیه غذای دریایی: ماهی با سس اسپانیولی طرز تهیه تیرامیسو فواید پخت و تهیه غذاهای تند خواص غذایی سبوس برنج روش تهیه غذای مجلسی بره درسته روش تهیه و طبخ غذای لذیذ خورش فسنجان نکات آشپزی مهم هنگام طبخ وتهیه غذا خواص و کاربرد کنگر در تهیه انواع غذا تاریخچه کترینگ و تهیه غذا در جهان از تمام گروه ها در منوی غذایی خود بگنجانید مایکروویو هنگام تهیه غذا، مواد مغذی را از بین می‌برد؟ خوراک سیب زمینی ، تره فرنگی و سیب رژیمی طرز تهیه سالاد بوقلمون طرز تهیه غذا: ته چین مرغ طرز تهیه غذای کبابی: کوبیده مرغ طرز تهیه سس سبزیجات با ماست هنگام طبخ و تهیه غذا،گوشت را کباب یا سرخ نکنید تهیه غذای دریایی : ماهی شکم پرژاپنی تهیه غذای کودک: حلیم گوشت وبرنج تاثیر ظروف استیل، تفلون و ... بر تهیه غذا چگونه هنگام تهیه غذا آنرا سالم سرخ کنیم؟ عملکرد کترینگ ها چند پیشنهاد برای تهیه غذای افراد پرمشغله تفاوت تهیه غذا درکترینگ و رستوران
کلیه حقوق این سایت متعلق به تهیه غذای شیرین پلو میباشد. © 1392
طراحی و اجرا: سماگراف